- Skąd w stowarzyszeniu "Tęcza" są środki na realizację tak dużej liczby zabiegów - w 2019 roku zrealizowano 21 474 sesji rehabilitacyjno-terapeutycznych? Skąd organizacja pozyskuje środki na rozwój, na prowadzenie 3 placówek: Ośrodka Terapeutyczno-Rehabilitacyjnego, Warsztatu Terapii Zajęciowej i Zakładu Aktywności Zawodowej?
- Działamy w dużej mierze dzięki środkom pozyskanym w ramach realizacji zadań publicznych . Głównym grantodawcą jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, następnie samorządy lokalne - mówi Violetta Piątkowska - manager/fundraiser zatrudniony dzięki dotacji w ramach programu Narodowego Instytutu Wolności PROO 2018-2030. - Żeby takie środki pozyskać, to oczywiście trzeba przejść procedurę konkursową, wykazać zasoby osobowe, rzeczowe. Niejednokrotnie wymagany jest udział własny - więc jak nie ma własnych środków, nie ma szans na udział w konkursie. Przykładowo otrzymując środki na doposażenie Warsztatu Terapii Zajęciowej w wysokości 46 529,83 zł, musieliśmy "dopłacić" 19 941 zł. W przypadku doposażenia Zakładu Aktywności Zawodowej w wysokości 142 500 zł, musieliśmy zaangażować własne środki w wysokości 87 500 zł. Żeby otrzymać jakąkolwiek dotację, zazwyczaj trzeba posiadać własne środki od 5% do 35% wysokości dotacji. Bardzo często też udziałem własnym jest praca ludzi (czasami pracę tę może wykonać wolontariusz, ale też bardzo często muszą to być pracownicy, których należy opłacić) - i tutaj pierwszy punkt, na co potrzebujemy pieniędzy, dlaczego tak często prosimy o wsparcie. W przypadku, gdy nasz podopieczny nie został objęty bezpłatnym projektem (z powodu braku miejsc, niedopasowanych do potrzeb form terapii w projekcie lub terminu realizacji), ze środków własnych realizowane są terapie dla podopiecznych - 1 godzina w tygodniu. Z powodu braku środków musieliśmy w tym roku odmówić przyjęcia około 30 niepełnosprawnych dzieci.
- Na co poza wymienionym obszarami przeznaczane są zebrane środki?
- Wszystkie pozyskane środki od osób fizycznych, firm służą realizacji celów statutowych - tak to brzmi formalnie. A co się pod tym kryje? Cele statutowe określa statut, ale ogólnie mówiąc naszym podstawowym celem jest zmiana życia osób niepełnosprawnych i ich rodzin poprzez rehabilitację zdrowotną, społeczną i zawodową. Mówiąc wprost - pieniądze potrzebne są, żeby móc rehabilitować osoby niepełnosprawne. Żeby rehabilitować, potrzebne są pieniądze na opłacenie specjalistów rehabilitantów, fizjoterapeutów, na pokrycie kosztów wynagrodzeń pracowników administracyjnych (obsługa recepcji, prowadzenie ewidencji, korespondencji, planowanie zabiegów, rekrutacja, zarządzanie i wiele innych zadań), na pokrycie kosztów najmu obiektu, media, ubezpieczenia, naprawy i wymiany związane z eksploatacją urządzeń i wyposażenia, serwisowanie, sprzątanie, ale też koszty działań marketingowych (ulotki, reklamy). Bardzo ważny w realizacji celów statutowych jest stały rozwój organizacji poprzez inwestowanie w nowoczesne urządzenia do terapii, szkolenie kadry... Oj, dużo tego, ciężko wymienić wszystko. Jesteśmy organizacją non-profit, organizacją pożytku publicznego, organizacją pozarządową - nie jesteśmy w stanie funkcjonować bez pomocy otoczenia. Naszym zadaniem, poza rehabilitacją, jest również angażowanie ludzi, budowanie społeczeństwa obywatelskiego. Nie czujemy się osamotnieni. Każdego dnia wiele osób, firm widzi i docenia to, co robimy, jak działamy.
- No to jak wam pomóc?
- Coraz częściej słyszymy takie pytanie. Już podpowiadam. To bardzo proste, wystarczy chcieć.
Form pomocy jest bardzo wiele, wymienię kilka. Każdy, kto chce pomóc, znajdzie jakąś formę najlepszą dla siebie, są nawet takie, które nic nie kosztują.
* Bezpośrednie wpłaty na konto stowarzyszenia - incydentalne lub systematyczne (można ustalić stałe zlecenie); nr konta 459585 0007 0010 0008 4404 0001;
* przekazywanie 1% swojego podatku, zachęcanie bliskich, znajomych do przekazywania 1% właśnie na rzecz Stowarzyszenia; KRS 0000083236;
* promowanie działalności Stowarzyszenia w social mediach (może zobaczy ktoś, kto zechce i może pomóc);
* wystawianie i licytowanie produktów, usług na specjalnie uruchomionej w czasie pandemii grupie na Facebooku "Tęczowy Bazarek Pomocy" (nie możemy dzisiaj prowadzić pikników, koncertów charytatywnych);
* przekazywanie produktów, voucherów na usługi, na licytację;
* przekazywanie książek na "Kiermasz Dobrej Książki" organizowany w siedzibie stowarzyszenia, w galeriach handlowych (zbiórka trwa cały rok);
* zbieranie nakrętek w domu lub uruchomienie w miejscu pracy;
* zainstalowanie w komputerze, telefonie aplikacji pomocowej FaniMani.pl, wybranie organizacji, której chcemy pomagać (polecamy SPD "Tęcza" w Oławie) i już podczas większości internetowych zakupów do wybranej organizacji trafi 2,5%-5% kwoty dokonanych zakupów;
* kupowanie wytworów uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej (dekoracje, stroiki) - można je obejrzeć na profilu "Dzieła Naszych Rąk";
* korzystanie z usług restauracji "Chochelka" i usług sekcji porządkowo-ogrodniczej;
* zachęcanie swoich pracodawców, współpracowników do wsparcia stowarzyszenia.
- Jak może w pomoc zaangażować się biznes?
- Oczywiście może się zaangażować w każdą z wymienionych powyżej form, ale skala może być znacznie większa. Biznes może wspierać finansowo, może zbierać nakrętki, może zaangażować pracowników w wolontariat pracowniczy na rzecz stowarzyszenia, może łączyć sprzedaż swoich produktów ze wsparciem (np. złotówka z każdego sprzedanego produktu), a także przekazywać swoje produkty lub usługi w formie darowizny. Na świecie bardzo popularną metodą jest wsparcie organizacji pozarządowych przez firmy poprzez przekazywanie przez pracowników np. końcówek pensji, stałej drobnej kwoty tzw. payroll giving.
- Jak widać form pomocy nie brakuje.
- Nie. I za wszystkie bardzo dziękujemy - "zwykłym" ludziom, którzy wspierają nas wpłacając pieniądze, dzielą się z nami swoim 1%, przynoszą po cichu nakrętki do naszego holu, aktywnie działają na naszym Tęczowym Bazarku Pomocy, kupują wytwory WTZ, korzystają z usług "Chochelki", inicjują różne działania w miejscu pracy i nie tylko, są zarejestrowani na FaniMani. Dziękujemy wszystkim firmom, które wpłacają systematycznie lub incydentalnie pieniądze, zbierają nakrętki, dzielą się z nami swoimi produktami, usługami, środkami ochrony osobistej, sprzętem elektronicznym, inicjują wspólne projekty (kiermasze, warsztaty, pikniki), przystąpili do programu payroll giving "Dla Ciebie to mało, dla nas bardzo dużo". Tych dobrych i dużych gestów, działań jest bardzo dużo. Przykładów mamy wiele. Na szczęście, bo potrzeby, rachunki, plany, co do dalszego rozwoju wsparcia życia osób niepełnosprawnych, ciągle rosną. Bez wsparcia ludzi dobrej woli, firm odpowiedzialnych społecznie nie możemy zmieniać ich świata. To dzięki tej pomocy zaczynają poruszać się, jeść, mówić, żyć samodzielnie, zarabiać, czuć się członkami tego społeczeństwa. Liczy się nawet najmniejsze zaangażowanie. Każda wpłata - ta mniejsza i ta większa, ta stała i od czasu do czasu, każdy gest wsparcia, życzliwości. Zapraszamy wszystkich (oczywiście w "lepszych" czasach) do odwiedzania Centrum - można i warto zobaczyć, kto tej pomocy potrzebuje, jak wygląda rehabilitacja, jak wydajemy środki. W tym momencie zachęcamy wszystkich czytelników do obserwowania tego, co robimy na naszym profilu FB, na stronie www.tecza-olawa.pl. Wszystkich zainteresowanych współpracą zachęcamy do kontaktu.
Bardzo popularną metodą pomocy jest wsparcie organizacji pozarządowych przez firmy poprzez przekazywanie przez pracowników np. końcówek pensji, stałej drobnej kwoty, to tzw. payroll giving.
Tę formę współpracy z "Tęczą" zainicjował Bank Santander Consumer, który od ponad 2 lat przekazuje systematycznie, comiesięczne wpłaty od swoich pracowników. W ciągu ostatnich kilku miesięcy na tę propozycję wsparcia odpowiedziały 3 inne firmy: Simoldes Plasticos, Kompozyty i "tęczowy" Zakład Aktywności Zawodowej.
Co mówią na ten temat?
- Jako firma działająca lokalnie, patrzymy na problemy społeczne będące blisko nas, nierzadko są to przecież problemy naszych pracowników i ich rodzin. Stąd też zdecydowanie i szybko przystąpiliśmy do akcji "payroll giving", mówi Magdalena Pawlak-Olejnik, kierownik ds. personalnych firmy Kompozyty sp.z o.o..
- Nasz zespół bardzo entuzjastycznie zareagował na możliwość dołączenia do opisywanej akcji. Kilkadziesiąt osób bez wahania stało się armią, dla której podopieczni Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom "Tęcza" będą odtąd wyjątkowo bliscy. Jesteśmy też przekonani, że wartość współpracy z Kompozyty to obopólna korzyść niosąca za sobą oprócz godzin niezbędnej rehabilitacji dla podopiecznych Tęczy także dobrą energię i mnóstwo radości" - Adam Kurowski, prezes Zarządu Kompozyty sp. z o.o. - Akcja payroll giving na rzecz Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom "Tęcza" jest naszym nowym pomysłem na wsparcie innych, rozpoczęliśmy ją niedawno i mamy nadzieję, że z czasem przyłączy się do niej jeszcze więcej naszych pracowników. Payroll giving to rodzaj pomocy, która nie kosztuje nas dużo wysiłku, a może w realny sposób wpłynąć na sytuację stowarzyszenia. Zależy nam, aby z czasem jak najwięcej pracowników zdecydowało się dołączyć do akcji, bo przekazywane każdego miesiąca kilku złotych po roku zaprocentuje konkretną kwotą, która chociaż w minimalnym stopniu zasili budżet Tęczy. Z tego powodu do dołączenia do akcji zachęcamy nie tylko nowo zatrudnionych pracowników, ale i tych wieloletnich, którzy do tej pory się nie zdecydowali. Jedną z dobrych okazji do przypomnienia o możliwości wsparcia osób niepełnosprawnych z Fundacji Tęcza będzie między innymi planowany kiermasz świąteczny, podczas którego nasi pracownicy będą mieli okazję poznać podopiecznych.
- W przypadku "Tęczy" ważnym elementem dla osób wspierających jest też z pewnością lokalność niesionej pomocy, wspieramy konkretne osoby, które żyją obok nas, które spotykamy na ulicy. Tym samym widzimy na własne oczy zarówno potrzeby, jakie te osoby mają, ale także ich radość z pomocy oraz determinację w codziennej walce, a to motywuje do pomagania - mówi specjalista HR Katarzyna Pastusiak z firmy Simoldes Plasticos. - Zachęcamy gorąco do tej prostej, angażującej ludzi współpracy wszystkie świadome i odpowiedzialne społecznie przedsiębiorstwa. Możemy razem zrobić bardzo dużo.
Kwota dokonanych darowizn na rzecz organizacji zajmujących się działalnością pożytku publicznego podlega odliczeniu od uzyskanego w roku podatkowym dochodu.
Jerzy Kamiński [email protected]
Napisz komentarz
Komentarze