Posiedzenie było poświęcone inwestycjom kolejowym prowadzonym w naszym regionie przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. W wydarzeniu wzięli udział przewodniczący Zespołu Parlamentarnego poseł Paweł Hreniak, parlamentarzyści, prezes zarządu CPK Mikołaj Wild wraz ze współpracownikami, dyrektor naczelny Oddziału Regionalnego PKP PLK Jerzy Dul, dyrektor oddziału GDDKIA we Wrocławiu Lidia Markowska, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Jan Pyś oraz samorządowcy (m.in. Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Tymoteusz Myrda, Starosta Oławski Zdzisław Brezdeń). Burmistrz Siechnic Milan Usak, Burmistrz Bierutowa Piotr Sawicki, Wójt Czernicy Włodzimierz Chlebosz, Wójt Gminy Wiejskiej Henryk Kuriata, Burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki,).
W ramach kolejnego już spotkania Zespołu Parlamentarnego, posłom został zaprezentowany poziom zaawansowania prac przygotowawczych dla budowy linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Dolny Śląsk z nowo budowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Spotkanie było również okazją do dyskusji i przedstawienia uwag, wniosków i opinii do
projektu.
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć za trzy lata. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.
„Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to ogromna szansa rozwojowa również dla Dolnego Śląska. Dzięki nowym połączeniom kolei dużych prędkości maksymalnie skrócimy dojazd do Warszawy. Dziś z Wrocławia są to 4 godziny, po zakończeniu inwestycji czas ten skrócimy do niecałych dwóch godzin. Co istotne, linia kolejowa do Wrocławia i dalej - do
granicy z Czechami, będzie jedną z pierwszych realizowanych w ramach CPK; według planów cały odcinek powstanie już w 2027 roku” - powiedział Przewodniczący Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku poseł Paweł Hreniak
W województwie dolnośląskim to budowa 119 km nowych linii kolejowych i modernizacja 126 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 2,33 mln mieszkańców województwa.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa dolnośląskiego składają się:
1. W ramach relacji Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – Lubawka (granica państwa PL-CZ w kierunku Pragi)
2. W ramach relacji Sieradz – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra.
3.W ramach relacji Warszawa – CPK – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko
„Planujemy na każdym etapie realizacji inwestycji konsultacje społeczne. Chcemy wsłuchiwać się w głos mieszkańców, co więcej przewidujemy konsultacje dodatkowe poza tymi, które wymagane są przez prawo. Niezwykle ważne jest również to, że po infrastrukturze przygotowywanej dla kolei dużych prędkości, będą mogły poruszać się również pociągi lokalne, które pozwolą na połączenia z mniejszymi miejscowościami” – powiedział Grzegorz Bogusławski - Centralny Port Komunikacyjny.
Napisz komentarz
Komentarze