Świece żarowe
Główną funkcją świec żarowych jest umożliwienie rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym.
Zasada działania: Świece przypominają z wyglądu grzałki, która znajduje się w głowicy silnika. W środku świecy znajduje się jej najważniejszy element — spirale, które bardzo często są zintegrowane z czujnikami ciśnienia. Spirala znajduje się na końcówce świecy i jest to część, która bezpośrednio znajduje się w komorze spalania. Kiedy prąd elektryczny z akumulatora przypływa, spirala rozgrzewa się do wysokiej temperatury (w ciągu 4 sekund potrafi osiągnąć temperaturę 850 st. C) i oddaje swoje ciepło zasysanemu powietrzu z kolektora. To umożliwia rozruch. Świece żarowe jeszcze dalej pracują, dopóki silnik nie osiągnie swojej optymalnej temperatury roboczej.
Rodzaje świec żarowych
Świece można podzielić w zależności od materiału obudowy spirali świecy.
-
Metalowe. Spirala jest otoczona metalową obudową.
- Ceramiczne. Spirala jest zatopiona w materiale ceramicznym. Są one bardziej wydajne i trwalsze niż świece metalowe.
Świece zapłonowe
Świeca zapłonowa to najważniejszy element układu zapłonowego. Bez niej nie jest możliwe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym rozruch silnika. Zasada działania: Rdzeń świecy w obudowie izolacyjnej umieszczony jest w wydrążeniu kadłuba/korpusu świecy, co daje komorę cieplną. Korpus jednocześnie jest częścią elektrody masowej. Rdzeń jako pierwszy otrzymuje prąd na końcówkę, a następnie przekazuje go na elektrodę środkową (centralną), która znajduje się w izolatorze ceramicznym. To na elektrodach wytwarza się niezmiernie ważna iskra elektryczna. Elektroda centralna z kolei przekazuje iskrę na elektrodę boczną, która jest połączona z masą za pomocą gwintowanego korpusu świecy
Rodzaje świec zapłonowych
-
Zimne. Jak nazwa sugeruje, zimne świece żarowe nie są dobre w gromadzeniu ciepła: szybko je odprowadzają.
- Gorące. Gorące świece żarowe przez długi czas odprowadzają ciepło.
Różnice między świecami żarowymi a zapłonowymi
Może zacznijmy od podobieństw — świece żarowe i zapłonowe są niezbędne do rozruchu silnika. W sumie na tym kończą się cechy wspólne. Każdy rodzaj silnika potrzebuje świec — w silniku z zapłonem iskrowym są to świece zapłonowe, a w silniku z zapłonem samoczynnym — żarowe.
- Znaczenie w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej
Świece różnią się od siebie swoją funkcją. Świeca zapłonowa jest niezbędna w rozruchu silnika. Do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej za każdym razem konieczne jest zewnętrzne źródło ciepła. Brak iskry, czyli usterka świecy zapłonowej powoduje, że silnik nie będzie w stanie zapalić. Inaczej sytuacja wygląda w silniku z zapłonem samoczynnym. Mieszanka paliwowo-powietrzna jest stanie uzyskać tak wysoką temperaturę, która umożliwi samozapłon. Świeca nie jest do tego niezbędna. Minusem jest jednak to, że kiedy temperatura otoczenia i silnika będzie za niska, to temperatura mieszanki też będzie za niska i nie będzie mogło dojść do samozapłonu, chociaż w cylindrze dalej panuje wysokie ciśnienie. Właśnie tutaj przychodzi na pomoc świeca żarowa. Świeca żarowa podgrzewa powietrze w cylindrze, dopóki ono nie zyska wysokiej temperatury. Tak więc świeca żarowa pracuje okazyjnie, a świeca zapłonowa non stop.
- Żywotność
Świece zapłonowe pracują w trudniejszych warunkach niż świece żarowe — muszą pracować przy wysokim ciśnieniu i wysokiej temperaturze, które panują w komorze spalania. Z czasem po prostu tracą swoje właściwości. Najbardziej wytrzymałe są świece zapłonowe wykonane z irydu lub platyny; mogą wytrzymać nawet do 100 000 km, a zwykłe świece wytrzymują tylko 30-40 tys. km. Świece żarowe nie są narażone na takie warunki i są wytrzymałe do tego stopnia, że latem silnik sprawnie działa, mimo że świece żarowe są uszkodzone.
Kiedy wymienić świece zapłonowe?
Do objawów awarii świecy zapłonowych należy:
- Zużycie powierzchni roboczej;
- Nalot na świecy;
- Silnik startuje z trudem, chociaż rozrusznik działa bez zarzutu,
- Silnik drga na biegu jałowym;
- Zwiększone spalanie paliwa,
Kiedy wymienić świece żarowe?
- Świece naturalnie się zużyły,
- Dymienie z rury wydechowej,
- Odczuwalny spadek mocy,
- Zapalenie kontrolki check engine,
- Długotrwałe zapalenie kontrolki świec żarowych,
- Zwiększone spalanie paliwa,
- Szarpanie podczas przyspieszania,
- Problemy z rozruchem silnika w okresie zimowym.
Uwaga: jeśli pewnego zimowego ranka silnik nie będzie chciał ruszyć, kierowca może winić akumulator, więc potrzebna jest diagnoza u mechanika. W przypadku awarii odradzamy samodzielną wymianę. Świeca żarowa wytrzymuje bardzo długo, ale jest niezwykle wrażliwa podczas wymiany. Jej diagnostyka i sama wymiana wymaga dużo uwagi i precyzji, zwłaszcza kiedy świeca jest przypieczona.
Wymiana świec na nowe
Niezależnie od rodzaju silnika — świece zawsze muszą być kompatybilne z Twoim pojazdem. Ważne jest napięcie, czas nagrzewania, kształt — koniecznie zajrzyj do książki obsługowej swojego pojazdu lub skorzystaj z numeru VIN w trakcie zakupów.
Źródła:
https://warsztatowiec.info/jak-wymieniac-swiece-zarowe/.
https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/swieca-zaplonowa.html
(materiał partnera)
Napisz komentarz
Komentarze