- Wielu chce likwidacji świateł - mówi Marek Drabiński ze stowarzyszenia "Wszystko dla Oławy", prywatnie także instruktor nauki jazdy oraz egzaminator. - Jako stowarzyszenie wielokrotnie pisaliśmy do GDDKiA i do MI prośby o przeprogramowanie sygnalizacji, co pozwoliłoby naszym zdaniem na upłynnienie ruchu.
Jaka była odpowiedź?
- Sygnalizacja świetlna na przedmiotowym skrzyżowaniu działa obecnie (gdy działa, o akurat teraz jest czasowo wyłączona w związku z zamknięciem Lipowej - red.) sprawnie w trybie stałoczasowym i w opinii GDDKiA spełnia wymogi bezpieczeństwa ruchu drogowego - uważa Agnieszka Krupa, zastępca dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury. - Biorąc pod uwagę duże natężenie ruchu, które tam występuje i brak zaobserwowanych przypadków niewykorzystywania sygnału zielonego na którymkolwiek z wlotów podporządkowanych, zarządca drogi uważa, że jest to obecnie program optymalny, a przywrócenie akomodacji nie rozwiąże problemów z zatorami występującymi w chwilach wyczerpania przepustowości skrzyżowania. Sytuacja w tym zakresie ulegnie znaczącej poprawie po zrealizowaniu obwodnicy Oławy, której budowa została ujęta w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Niezależnie od planowej obwodnicy, GDDKiA przewiduje w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 realizację zadania pn. „Modernizacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z przesuniętymi wlotami drogi krajowej nr 94 ul. Andersa z drogą wojewódzką nr 396 ul. Strzelna i drogą krajową nr 94 ul. 11 Listopada z drogą gminną ul. Plac Zamkowy. W ramach tego przedsięwzięcia nastąpi modernizacja sygnalizacji świetlnej oraz zastosowanie na przejściach dla pieszych w obrębie skrzyżowania oświetlenia dedykowanego. Ponadto, w ramach inwestycji ponownie zostanie przeanalizowana możliwość optymalizacji programów sygnalizacji świetlnej na podstawie aktualnych natężeń ruchu. Realizacja zadania planowana jest w latach 2022-2023. Warunkiem realizacji ww. zadania przez GDDKiA jest przygotowanie Programu Inwestycji, na podstawie którego minister właściwy ds. transportu skieruje zadanie do realizacji. Po spadku natężenia ruchu, jakie nastąpi po zrealizowaniu obwodnicy Oławy, zmodernizowana sygnalizacja świetlna będzie usprawniać ruch na tym skrzyżowaniu.
Jak wynika z tej informacji, szansa na modernizację sygnalizacji na tym skrzyżowaniu pojawia się dopiero za ok. 2 lata.
- W moim odczuciu likwidacja tej sygnalizacji jest tam możliwa, jednak po spełnieniu kilku warunków - uważa Marek Drabiński. - Przede wszystkim bardzo niebezpieczny (ze względu na ograniczoną widoczność) jest manewr skrętu w lewo w stronę ul. Strzelnej. Tam musiał by powstać tzw. szykana drogowa, co wymusiłoby na kierujących jadących od strony Andersa mniejszą prędkość, jednocześnie pozwoliło by to bezpieczniej przejść przez przejście pieszym. Drugie przejście natomiast w ciągu drogi 94 to na wylocie w stronę Opola mogłoby zostać nieco przesunięte poza skrzyżowanie z pozostawioną sygnalizacją świetlną uruchamianą przez pieszych lub z wyspą na środku. Wszystkie przejścia dla pieszych w obrębie tego skrzyżowania powinny też zostać odpowiednio zgodnie z najnowszymi wytycznymi doświetlone. Połowa korków w Oławie jest powodowana przez to nieszczęsne miejsce. Szkoda już pisać, że wybudowanie tam nowych budynków obok mostu ostatecznie pozbawiło możliwości wybudowania ronda. Możemy jako mieszkańcy próbować wywrzeć na zarządcy drogi znalezienie takiego bezpiecznego rozwiązania, które spowodowałoby wyłączenie tej sygnalizacji na stałe i - co za tym idzie - płynniejszą jazdę po mieście.
Napisz komentarz
Komentarze