Opony – cena a jakość
Aby móc zdecydować, czy warto kupować opony klasy premium, należy na początek zdawać sobie sprawę z tego, czym różnią się od siebie opony oraz jak działa cały przemysł oponiarski. Zacznijmy od tej drugiej kwestii, gdyż jest ona kluczowa.
W przypadku opon samochodowych płaci się za ich jakość. Wynika z tego, że co do zasady, opony, które są widocznie droższe od innych opon, będą od nich również widocznie lepsze jakościowo. Nie ma tutaj przypadków znanych z wielu innych branż, gdzie wysoka cena związana jest np. jedynie z marką, która oferuje dany produkt, nie natomiast z realną jakością oferowaną przez produkt. W wielu innych przylądkach zdarza się, że przy znacznie niższej cenie, niż produkty markowe, można kupić produkty od mniej znanych marek, jednak ich jakość będzie do produktów marek premium bardzo zbliżona. Takie zasady nie działają jednak w przypadku opon samochodowych, co ma swoje plusy i minusy.
Oczywistym minusem jest fakt, że o okazje będzie nam znacznie trudniej. Jeżeli oczekujemy jakości, będziemy musieli za nią odpowiednio zapłacić, jeżeli natomiast przyoszczędzimy – dostaniemy opony jak najbardziej bezpieczne, jednak podstawowe, które oferują znacznie mniej, niż ich drożsi konkurenci. Plusem jest natomiast fakt łatwego porównywania produktów oraz brak marketingowych sztuczek. Jeżeli konkretne opony będą droższe, będą również lepsze, więc cena będzie przekładała się na jakość. Dzięki temu ze względu na cenę będzie nam łatwiej wybrać opony lepsze. Nikt nie będzie również przejmował się tym, że może i kupuje drogie opony, ale czy aby na pewno nie płaci tylko z markę, która je przygotowała?
Segmenty opon
Same opony dzielą się na trzy główne typy: opony ekonomiczne, klasy średniej oraz opony klasy premium. Można jednak wyodrębnić dwie dodatkowe grupy, a będą to opony ekonomiczne aspirujące do stania się oponami klasy średniej, oraz opony klasy średniej, które aspirują do tego, by stać się oponami klasy premium. Najczęściej jednak można spotkać się z podstawowym podziałem, natomiast pozostałe dwie grupy widać najczęściej wtedy, gdy poszczególne portale, serwisy internetowe, sklepy czy eksperci, poszczególne marki postrzegają w dwóch różnych grupach. Jeżeli marka X czasem uznawana jest za klasę średnią, czasem za premium – często jest to oznaka tego, że tak naprawdę marka cały czas aspiruje do należenia do wyższego segmentu, jednak ich jakość powinna być z założenia wyższa, niż opon z klasycznej, średniej półki.
Czym różnią się opony samochodowe?
Tak naprawdę różnią się one ogromną ilością parametrów, są wykonane z różnych mieszanek, do ich wyprodukowania wykorzystano różne wzory bieżników, do tego najnowsze opony klasy premium będą wyposażone we wszystkie nowinki technologiczne, których brak w przypadku opon tanich. Poszczególne opony mogą jednak nie tylko różnie zachowywać się na lodzie czy błocie pośniegowym, ale mogą generować różny hałas czy realnie wpływać na to, że spalanie samochodu będzie mniejsze.
Opony premium, o których dzisiaj mowa, są najbardziej zaawansowanymi produktami, które można kupić. To one wykonane są z najnowszych mieszanek i wykorzystano przy nich najnowsze wzory bieżników. To one będą generować niski hałas, będą ograniczać zużycie paliwa, ale także będą bardzo wytrzymałe. Ich zużywanie się również będzie przebiegać wolniej, niż w przypadku opon z niższych segmentów, ale co najważniejsze – to właśnie nowe opony będą najlepiej odpowiadać za nasze bezpieczeństwo.
Poszczególne marki premium potrafią jednak wyróżniać się na tle swojej konkurencji, i idealnym tego przykładem jest marka Nokian Tyres. Jest ona znana z produkcji doskonałych opon zimowych – przez wielu klientów i ekspertów są one uznawane za lepsze od innych opon zimowych klasy premium w bardzo podobnej cenie. Opony te charakteryzują się m.in. niezwykłą wytrzymałością nawet w skrajnie niskich temperaturach. Same opony Nokian Tyres są bardzo chętnie wybierane przez klientów, którzy poszukują zimowych opon klasy premium.
Opony bieżnikowane – czy ich zakup ma sens?
Każdy czujny czytelnik na pewno zdaje sobie sprawę z obecności jeszcze jednego rodzaju opon – są to opony bieżnikowane. Sposób ich powstawania opiera się na nadlewaniu zużytej mieszanki, dzięki czemu opona znów jest możliwa do wykorzystania. Niestety, w wielu przypadkach zakup opon bieżnikowanych nie jest dobrym pomysłem, głównie dlatego, że nic nie wie się o oponie, na której została nadlana mieszanka, do tego mieszanki do tworzenia opon bieżnikowanych nie przechodzą tak rygorystycznych testów, w jak mieszanki nawet do opon ekonomicznych, dlatego ciężko oczekiwać od nich wysokiej jakości.
Opony bieżnikowane sprawdzają się tak naprawdę jedynie w dwóch przypadkach. Pierwszym z nich jest przemysł transportowy – tutaj ilość zużywanych opon jest tak duża, że stawianie na opony bieżnikowane jest bardzo realną oszczędnością. Drugim przypadkiem są sporty samochodowe – koszty opon znów są tak wysokie, że wielu zawodników trenuje właśnie na oponach bieżnikowanych.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze