Ile kosztuje remont? Jak go zaplanować? Na czym polega praca architekta? - Takie i podobne pytania przez ostatnie trzy miesiące zaprzątały głowy uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej im. Włodzimierza Lubańskiego w Gaci. Po raz kolejny szkoła sięgnęła po nowe rozwiązania nauczania matematyki, które mają na celu poprawę umiejętności matematycznych swoich uczniów.
Jeszcze przed wakacjami nauczycielka matematyki – Barbara Razik opracowała projekt na nowatorskie działania matematyczne pt.” Matematyka w praktyce – remont świetlicy szkolnej”. Projekt ten znalazł się w gronie laureatów konkursu grantowego w ramach Programu mPotęga.
- mPotęga to program ogólnopolski skierowany do szkół, uczelni, stowarzyszeń, fundacji i bibliotek, których celem jest promowanie nauki matematyki w ciekawy i nieszablonowy sposób - czytamy na stronie programu. - U podstaw mPotęgi leży potrzeba kształcenia umiejętności matematycznych u młodego pokolenia poprzez inspirowanie nauczycieli, rodziców, pasjonatów matematyki do poszukiwania kreatywnych sposobów poznawania przez dzieci i młodzież świata liczb.
Celem projektu było zainteresowanie uczniów matematyką oraz ukazanie jej praktycznego znaczenia w przełożeniu na konkretne działania. Zadania projektowe wymagały przede wszystkim współpracy pomiędzy dziećmi. Całość podzielona została na kilka etapów, za realizację których odpowiadały różne grupy projektowe. Dopiero po złożeniu wszystkich zadań w całość otrzymaliśmy efekt końcowy w postaci projektu oraz kosztorysu remontu świetlicy szkolnej.
Podczas realizacji projektu uczniowie wykonywali szereg zadań teoretycznych oraz praktycznych. Zadaniem klasy V było dokonanie pomiarów pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę szkolną oraz obliczenie pola powierzchni, a przy wsparciu nauczyciela geografii – pana Artura Szpinety wykonanie skalowania oraz planu pomieszczenia. Efekty ich pracy zostały przekazane kolejnej grupie projektowej, która wykorzystując różnorodne programy komputerowe wykonała profesjonalny projekt remontu, wraz z kosztorysem i katalogiem potrzebnych produktów. Kolejnym etapem działań projektowych było wykonanie makiety świetlicy szkolnej w dowolnej technice plastycznej. W ruch poszły farby, masy plastyczne oraz tektury. Uczniowie pilnie pracowali nad projektem przestrzennej pracy podczas warsztatów plastycznych prowadzonych przez panie: Annę Kądziołkę, Ewelinę Galus oraz Barbarę Razik. Nie lada wyzwaniem okazała się odpowiednie zaplanowanie przestrzeni z podziałem na różne strefy.
Uczestnicy projektu brali także udział w spotkaniu z panią architekt, która opowiedziała na czym polega jej praca oraz jakie umiejętności są szczególnie cenne w tym zawodzie. W ramach projektu mPotęga uczniowie mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności matematycznych podczas drużynowego konkursu „Mistrz Tabliczki Mnożenia”. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach projektowych, a efekty ich działań można podziwiać w budynku szkoły, gdzie znajduje się wystawa makiet oraz prac projektowych.
Projekt w całości został sfinansowany przez fundację mBanku.
Napisz komentarz
Komentarze