Wskazówki dla osób planujących założyć działalność gospodarczą
Warto pamiętać, że pewne działania są spójne zarówno dla tradycyjnej formy zakładania biznesu, jak i dla rejestracji firmy online. Nie ma bowiem znaczenia, czy preferujesz kontakt z przedstawicielem komórki samorządowej, czy wolisz pominąć pośrednictwo, musisz wypełnić kilkustronicowy wniosek podzielony na 30 sekcji.
Najważniejsze działy wniosku o wpis do CEIDG
Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej mieści się na niespełna pięciu stronach. Warto wyodrębnić kilka istotnych rubryk dokumentu:
- dane wnioskodawcy
- firma wnioskodawcy (inaczej: nazwa przedsiębiorstwa zawierająca przynajmniej imię i nazwisko wnioskodawcy)
- rodzaje działalności gospodarczej oznaczone symbolami PKD
- dane kontaktowe
- adres/ adresy związane z działalnością
- wybrana forma opodatkowania
- informacje o rachunkach bankowych wnioskodawcy
- ewentualne pełnomocnictwa
Co istotne, jeśli wnioskodawca nie posługuje się numerami NIP i REGON, wówczas zostaną one nadane odpowiednio w ciągu jednego i siedmiu dni od złożenia pisma.
Obawiając się popełnienia błędu albo mając jakiekolwiek wątpliwości i pytania, warto sięgnąć po pomoc: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy.
Pierwszy krok na drodze wiodącej do własnej firmy
Zabiegi prowadzące do założenia działalności należy rozpocząć od przygotowania niezbędnych danych. Będą to dane osobowe, numer PESEL, informacje identyfikujące dokument tożsamości, dane do kontaktu, przynajmniej jeden kod PKD odpowiadający głównemu profilowi firmy, nazwę przedsiębiorstwa (wystarczy imię i nazwisko), dane właściwego Urzędu Skarbowego oraz datę rozpoczęcia działalności.
Oczywiście nie są to wszystkie informacje, jakie należy umieścić na kartach pisma, ale obrazują one, w obrębie których obszarów wnioskodawca się porusza, uzupełniając dokument.
Warunek konieczny do rejestracji firmy przez Internet
Aby móc procedurę składania wniosku o wpis do bazy polskich przedsiębiorców sfinalizować z dowolnego miejsca, trzeba posługiwać się jedną z dostępnych metod potwierdzania tożsamości.
Są to:
- profil zaufany
- podpis kwalifikowany
Profil zaufany umożliwia zarówno potwierdzenie tożsamości, jak i podpisanie dokumentu podpisem zaufanym. Zapewnia on dostęp do Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, w skrócie określanej jako ePUAP, dzięki której możliwe jest znaczne uproszczenie przebiegu spraw urzędowych. Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne, z kolei podpis kwalifikowany stanowi płatne narzędzie. Stwarza on większe możliwości niż pierwsza z metod, pozwalając finalizować też umowy na odległość. Podpis kwalifikowany należy nabyć u jednego z certyfikowanych dostawców.
Dostępne formy opodatkowania
Rejestrując firmę online, w pewnym momencie dotrzesz do punktu dotyczącego formy opodatkowania. Dostępne są trzy metody:
- zasady ogólne
- podatek liniowy
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
W ramach ciekawostki należy wspomnieć, że do 2022 roku wśród form opodatkowania widniała również karta podatkowa i choć nadal uwzględniona jest ona we wniosku, to dostępna jest jedynie dla osób wcześniej korzystających z tej metody. Biznesowi nowicjusze wyboru dokonują tylko spośród trzech powyższych metod.
Zasady ogólne, inaczej skala podatkowa, obejmują opodatkowanie dochodów stawką 12% lub 32 %. Również w przypadku podatku liniowego przedmiotem opodatkowania jest dochód, zaś stawka wynosi 19%, natomiast ryczałt dotyczy przychodów, a stawek jest kilka. Kształtują się na różnym poziomie dla różnych rodzajów działalności.
Ważny jest również kolejny punkt wniosku nakazujący wskazanie podmiotu prowadzącego dokumentację rachunkową. Dla osób nieobytych z księgowością bezpieczną opcją będzie skorzystanie z usług biura rachunkowego, w tym podmiotów funkcjonujących online jak https://www.ifirma.pl/biuro-rachunkowe-online.
Czy każdy przedsiębiorca odprowadza podatek VAT?
Odpowiedź jest następująca: przedsiębiorca dopiero wchodzący na ścieżkę własnego biznesu z reguły zwolniony jest z odprowadzania podatku VAT. Czynnym podatkiem stanie się jednak, jeśli jego roczne obroty przekroczą kwotę 200000 złotych. Nie może jednak korzystać ze zwolnienia podatkowego nawet przy niższych obrotach, jeśli działalność dotyczy sprzedaży pewnych określonych grup towarów lub usług. Z ich listą można się zapoznać na stronach rządowych.
Jakie wnioski należy złożyć do ZUS rejestrując firmę online?
Dbając o to, by rejestracja firmy przez Internet przebiegła prawidłowo, trzeba pamiętać o załączeniu stosownych druków przesyłanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG dokonujesz wpisu do rejestru płatników składek, ale dodatkowo osobiście lub za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych musisz złożyć druki ZUS ZUA, ZUS ZZA oraz ZUS ZCNA.
Aby ułatwić osobom rozpoczynającym działalność funkcjonowanie w świecie biznesu, przygotowano propozycje ulg:
- ulga na start – skorzystać z niej można w ciągu pierwszych sześciu miesięcy prowadzenia działalności i dotyczy zwolnienia z opłacania składek zusowskich (składka zdrowotna się w tym nie mieści)
- preferencyjny ZUS – przez kolejne 24 miesiące prowadzenia działalności istnieje opcja opłacania składek obliczanych od preferencyjnej podstawy. Wynosi ona 30% minimalnego wynagrodzenia brutto, co w pierwszej połowie 2023 roku odpowiada kwocie 1047 złotych. Od tej wartości naliczane są składki ZUS.
Rachunek firmowy czy rachunek prywatny – co wybrać?
Składając wniosek o rejestrację firmy online, można podać również dane rachunku bankowego dla prowadzonej działalności. Nie zawsze jednak występują przesłanki wskazujące na konieczność wykorzystywania konta bankowego.
Przedsiębiorca nie może jako konta właściwego dla swojej firmy podać rachunku współdzielonego z inną osobą. Może to być jego konto prywatne, którego tylko on jest właścicielem, ale może wybrać też specjalnie utworzone na potrzeby biznesu konto. Z kolei podatnicy VAT obowiązkowo muszą otworzyć rachunek firmowy, dokonując tego w stacjonarnej placówce bankowej albo w sieci.
Rejestracja firmy online i oczekiwanie na weryfikację
Ostatnim krokiem jest złożenie wniosku. Jeśli dane umieszczone we wniosku będą wymagać korekty, wnioskodawca zostanie o tym poinformowany i poproszony o naniesienie zmian. Natomiast w momencie otrzymania Urzędowego Potwierdzenia Odbioru na zawarty we wniosku adres poczty elektronicznej przedsiębiorca zyskuje pewność, że dokument nie zawiera błędów i nic nie stoi na przeszkodzie, by od daty wskazanej we wniosku działalność móc realizować.
Powinno się już na początku tej drogi zadbać o pewne aspekty wpływające na wiarygodność podmiotu. Choć firmowa pieczęć obowiązkowa nie jest, warto się w nią zaopatrzyć. Bywa bowiem niezbędna przy autoryzacji dokumentów zawieranych z podmiotami spoza sektora publicznego.
(tekst sponsorowany)
Napisz komentarz
Komentarze