Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 06:46
Reklama Hipol
Reklama
Reklama
News will be here

POWIAT OŁAWSKI Czekając na takie elektryki...

Kiedy tabor oławskiego PKS wzbogaci się o elektryczne autobusy? Jeden z nich testowano dwa tygodnie przed świętami
POWIAT OŁAWSKI Czekając na takie elektryki...
- Dobrze się go prowadzi, ale trzeba cały czas zwracać uwagę na zużycie energii elektrycznej - mówi kierowca Zbigniew Rawski, przewodniczący Związku Zawodowego Kierowców w Polsce, Okręg Południowo-Zachodni, przedstawiciel załogi przy PKS Oława. - Autobus sygnalizuje to zużycie i trzeba się trzymać na zielonych polach, co wymaga dodatkowej uwagi.

Przejazdy testowym autobusem były bezpłatne i wiele osób chciało skorzystać z okazji, bo to wciąż nowość, na dodatek bardzo korzystna dla klimatu, o ile auto byłoby ładowane tzw. "zieloną energią", jaką dysponuje np. firma Jeżewskich w Gaju Oławskim, a nie prądem wytwarzanym z węgla, co wciąż u nas jest normą. No, ale pewnie na wszystko przyjdzie czas. 

W stu procentach elektryczny autobus jeździł na najbardziej przeładowanej trasie nr 1, tej przez całą Oławę, z której korzysta najwięcej pasażerów.

Testowano autobus marki Ikarus model 120 EL z 2023 roku, wyprodukowany przez węgierską firmę Electrobus Europe Zrt. - spadkobiercę legendarnej marki Ikarus. Jest to wspólny projekt węgierskiej firmy Ikarus i chińskiego producenta CRRC. Liczba miejsc siedzących 30, stojących 55, jest też możliwość wzięcia jednego wózka inwalidzkiego. Długość autobusu to 12 metrów, szerokość 2540 mm, wysokość 3270 mm. Zasięg w warunkach miejskich po pełnym ładowaniu to około 350 km.

- Dobrze się go prowadzi, ale trzeba cały czas zwracać uwagę na zużycie energii elektrycznej - mówi kierowca Zbigniew Rawski, przewodniczący Związku Zawodowego Kierowców w Polsce, Okręg Południowo-Zachodni, przedstawiciel załogi przy PKS Oława. - Autobus sygnalizuje to zużycie i trzeba się trzymać na zielonych polach, co wymaga dodatkowej uwagi. Jest dość ciężki, bo waży 18 ton, to jednak są akumulatory, podczas gdy klasyczny autobus tej samej długości to 15-16 ton, a że jest też wysoki, to kołysze się trochę na boki. Ludzie reagują na elektryczny autobus, zwracają na niego uwagę, przychodzą do kierowcy, zaglądają. Jedna pani specjalnie przyszła z dzieckiem, aby się nim przyjechać, ale trafiła akurat na ładowanie, bo jeździliśmy co drugi dzień.

Testy pokazały, że naładowany w 80% autobus spokojnie przejeżdżał na tej trasie dziennie około 300 km i wracał do bazy mając w zapasie 50% mocy. Trzeba się spodziewać, że wskazania byłyby inne przy dużo niższych temperaturach lub w lecie, gdy dodatkowo będzie działać pożerająca sporo prądu klimatyzacja. 

 - Akurat ten egzemplarz jest trochę za długi na Oławę - mówi Rawski i wspomina te najgorsze miejsca, w których jest zdecydowanie za ciasno: - To opisywana wielokrotnie stacja PKP, z tarasującymi swobodny przejazd samochodami osobowymi. o Osiedle Sobieskiego - parking, gdzie autobusy zawracają i czasem jeździmy o trawie, bo inaczej się nie da. To szpital, gdzie też często auta zastawiają przejazd. Taki długi autobus lepiej przydałby się na trasie Oława-Jelcz-Laskowice, gdzie wielu uczniów jeździ codziennie do szkoły i z powrotem. W centrum Oławy lepszy byłby krótszy.

 Krzysztof Mazurek, prezes "Oławskich Przewozów Gminno-Powiatowych", tłumaczy, że Związek chciały kupić 10 elektrycznych autobusów, w tym 4 duże, 4 średnie i 2 małe, żeby były różne na różne trasy.

- Złożyliśmy już  wniosek o dofinansowanie 10 autobusów z Krajowego Planu Odbudowy - mówi Mazurek. - To ma być ok. 80% ceny tych autobusów, resztę zgodziły się dołożyć poszczególne gminy wchodzące w skład Związku. Nasz wniosek został już w ministerstwie pozytywnie zweryfikowany i teraz czekamy na decyzję i pieniądze.

Chęć zakupu elektryków jest związana z unijnymi przepisami, które mówią, że za jakiś czas 15% taboru autobusowego muszą stanowić elektryki. To w naszym przypadku (PKS Oława ma ok.40 autobusów) 6 autobusów, ale Przewozy chcą kupić "z górką", skoro jest taka możliwość. Jeden autobus elektryczny średnio kosztuje ok.2 mln, ale wiele zależeć będzie od jego wielkości, wyposażenia i tego, ile w sumie pojazdów się kupuje.

- Teraz testujemy węgierskiego Ikarusa, ale w Krakowie widzieliśmy też ciekawe autobusy hiszpańskie -mówi Mazurek. - Co ostatecznie kupimy - to się jeszcze okaże. 

Wniosek, który Przewozy złożyły do rządu, uwzględnia też wybudowanie 10 stanowisk ładowania samochodów, w tym 5 mobilnych. Pozostałe trafią na pewno na teren zajezdni i dworca PKS.

- Fajnie się nim jeździ, jak osobowym - mówi Rawski. - Tylko ten gabaryt. Przydałoby się też, aby taki autobus miał więcej siedzeń. W Oława jest sporo starszych pasażerów, którzy potrzebując usiąść. Tym bardziej, że drogi nie są przystosowane pod kątem ruchu autobusów i czasem trzeba mocno kręcić, aby się zmieścić. Taka na przykład Kościuszki jest zharatana... A ja mam tam wjechać 12-metrowycm autobusem jak osobówką. Niby jak? Wywalili szeroki chodnik przy zjeździe z Brzeskiej w lewo, to teraz autobusem trzeba nieźle wyginać, a wtedy autobus się przechyla i ludzie się przewracają...

- Mam nadzieję, że w pierwszym kwartale 2024 roku zapadnie ostateczna decyzja w sprawie dofinansowania na te autobusy - mówi prezes Krzysztof Mazurek. - Realizacja wniosku zaplanowana jest na pierwszy kwartał 2026. 

Wygląda więc na to, że na kolejną przejażdżkę elektrykiem po Oławie trzeba będzie trochę poczekać. Chyba, że znów jakiś będzie u nas testowany.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

hi hi hi 02.01.2024 15:12
Czy myślicie,że ekipa Donka da więcej i na lepsze autobusy? Żeby tylko PKS w Oławie to przetrwał bo wystarczy,że cofną dotacje i będzie pozamiatane.

Cześ 02.01.2024 10:42
Bateria z czasem będzie coraz krócej trzymać i co wtedy? Power bank???

Wójt 02.01.2024 10:37
Pan Jeżewski jak będzie chciał to nawet rakietą może jeździć bo go na to stać, szczególnie po tym jak jego ludzie przez 8 lat byli u władzy i mu pomagali np. W dotacjach. A gminno powiatowe…. To po prostu nasze pieniądze, które zostaną wyrzucone w błoto bo w tym kraju urzędnik za nic nie odpowiada a obywatela już wprost nazywa się podatnikiem. JESTEM PRZECIWNY ELEKTRYCZNEJ MOBILNOŚCI!

Darek 01.01.2024 20:17
Ikarus , Orbana model .

Zawodowy 01.01.2024 20:15
Pan Zbysiu R. Jeździ już na emeryturze ? Może czas odpocząć od kółka ? Kat D , niestety uwagi trzeba mieć dużo .

Oława OK 01.01.2024 16:50
Ktoś tu się mija z prawdą , mój wujek jest kierowca w PKS od 15 lat może i dłużej , i powiedział Mi pare zeczy na temat tego autobusu że na jednym ładowaniu niezrobili dwa razy Wrocławia , a przez to że nie mają mocnych ładowarek naprawdę lądują to cały dzień żeby następny dopiero jechać , i gdzie zysk ? sprzęt ma pracować na siebie a nie jeden dzień jeździ a drugi jest ładowany , katastrofa , ale teraz jest modne promowania czegoś co logicznie nie wytłumaczysz , wytłumaczcie ludzią co zrobicie z tą bateria po 8 latach ? bo to jest bomba ekologiczna

Krzysiek 01.01.2024 20:19
Węgierski autobus , to czego można się po nim spodziewać

baca 01.01.2024 16:43
A kto będzie płacił te słone rachunki za prąd. Wszyscy juz wiedzą,że ekonomi w tych elektrykach nie ma żadnej . Pasażerom złoicie skórę?

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama