Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 31 stycznia 2025 07:13
Reklama Hipol
Reklama ZWiK

To on przekazał obraz Leonarda da Vinci Amerykanom. Siedział w jelczańskim więzieniu (2)

Po powrocie do Niemiec dr De Palézieux (zaczął używać De zamiast von przed nazwiskiem) nie pożył długo. Zginął, ale pozostawił wspomnienia i relacje związane z Jelczem i jego infrastrukturą
To on przekazał obraz Leonarda da Vinci Amerykanom. Siedział w jelczańskim więzieniu (2)
Dama z łasiczką, Von Palézieux i Jelcz - niesamowita historia zrabowanego obrazu
Podziel się
Oceń

1. Informujący urodził się w 1906 w Weimarze, gdzie uczęszczał do szkół w latach 1913-1927. Od 1927 do 1932 roku, studiował architekturę na Politechnice w Monachium.

2. Od 1932 do 1937 przebywał w wielu krajach studiując historię sztuki. W okresie od 1937 - 1941 pracował w Bawarii projektując rezydencje

3. Zaproszenie przez H. Franka do pracy w roli architekta w GG (Generalnej Guberni - przyp. PP)

4. Od października 1941 do kwietnia 1942 informator pracował przy przebudowie wnętrz Belwederu w Warszawie, od kwietnia 1942 do stycznia 1945 przy przebudowie zamku na Wawelu w Krakowie.

5. W styczniu 1945 informator powrócił z Frankiem do Schliersee. Po aresztowaniu Franka w maju 1945 udał się do Wissee, gdzie przebywał do listopada 1945, następnie Linslerhof, dystrykt Saarluis, gdzie został aresztowany przez Francuzów i uwięziony w lipcu 1947 roku, a następnie przekazany do Polski.

6. W 1948 informator został skazany na 5 lat więzienia. Od sierpnia 1950 w więzieniu w Krakowie, do kwietnia 1952 w dwu więzieniach w Warszawie, zatrudniony przy pracach konstrukcyjnych budynków.

7. Od kwietnia 1952 do lipca 1952 informator był zatrudniony w obozie pracy w ramach odbudowy fabryki "Jelczańskie Zakłady Samochodowe" (podał w jęz, polskim - przyp. PP) w Jelcz (nowa Zachodnia Polska)

8. Odbycie kary zakończono w lipcu 1952, informującego przeniesiono do obozu internowania Służewiec, skąd został wypuszczony w grudniu 1952. Razem z ośmioma innymi internowanymi został przewieziony do Frankfurtu nad Odrą. Przedstawiciel Polski dostarczył (doprowadził) (Palezieux) do francuskiej policji wojskowej w siedzibie przy Mullerstrasse, i następnie przekazał go policji Niemieckiej.

Załącznik do tego prot. Ref. P/112/10 użyte mapy GSGS4414, Germany 1:25,000 Arkusz 4969.

Prace przy odbudowie "Jelczańskie Zakłady Samochodowe" w Jelcz.

Informator był osadzony w obozie pracy od kwietnia 1952 do lipca 1952. W tym okresie był zatrudniony przy remontach obiektów w sąsiedniej wsi zajmowanych przez straż obozową oraz biur obozu. gdzie wykonywał plany (projekty).

Zakłady były zbudowane przez Niemcy w 1943 roku. Informator posiada te informacje na podstawie napisów. które zauważył na betonowych fundamentach. Wśród napisów zauważył "Berthawerk der Friedrich Krupp.G.Essen", w 1944 roku zakłady naprawiały działa 15 cm i innych kalibrów oraz montowały pojazdy opancerzone.

W 1945 Rosjanie okupowali ciężko uszkodzone zakłady i czynili to aż do 1948 roku. Po opuszczeniu zakładów zostały one zdemontowane i w kolejnych latach aż do 1951 zostały oczyszczone przez ludność z futryn, szkła itp.

W styczniu 1952 pierwsi więźniowie przybyli do zakładu i rozpoczęto odbudowę. Ta odbudowa była prowadzana przez "Przedsiębiorstwo Budowlane Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego" (podał nazwę w jęz. polskim - przyp. PP). Postępy prac opisuję w kolejnej relacji poniżej.

Podczas pobytu informatora około 2 800 więźniów zatrudniono przy odbudowie zakładów, wszyscy oni mieli wyroki od 4 miesięcy do dwu lat więzienia. Po zakończeniu prac 10 tys. skazanych może tworzyć personel zakładów.

Wg władz zakłady będą warsztatami remontowymi dla ciężarówek i autobusów. W opinii robotników, to oficjalne stanowisko jest jedynie kamuflażem, ich zdaniem zakłady będą przeznaczone do użytku wojskowego, prawdopodobnie takiego jak w czasie niemieckiego użytkowania. Ocena wynika z tego, że do odbudowy zatrudniani są więźniowie z długimi wyrokami i podejmowane są ścisłe warunku ochrony(bezpieczeństwa).

Opis zakładów 24 grudnia 1952

Szkic A jest w oparciu o mapę 4414 Niemcy 1:25 000 arkusz 4969 i wskazuje lokalizację obiektów. Kolejne numery są zgodne z oznaczeniami na szkicu narysowanym przez informatora z pamięci. Tu następuje szczegółowy opis zapamiętanych obiektów, ich konstrukcji, stanu technicznego i przeznaczenia.

     Plan Jelczańskich zakładów, z protokołu CIA 1953 rok

 

Kolejny protokół

 

 

Dokumenty CIA, dotyczą również pobytu De Palézieux w więzieniach w Krakowie i Warszawie. Są ciekawe, zawierają także polskie nazwiska, tu zamieszczamy raporty wyłącznie związane z Jelczem.

Miejsce przesłuchania: Berlin Niemcy, data 6 marca, 1953 kraj informacji Polska temat : Jelez (Jelcz) Obóz Pracy i Więzienie, fabryka motoryzacyjna i lotnisko. Okres, którego dotyczy zeznanie, 17 kwietnia do 16 lipca 1952.

Formularz CIA zawiera stałe rubryki określające wartości źródła (informacji) w 6 kategoriach, od A do F. Zeznania Palezieux kwalifikowano do kat. F, jako te, które nie podlegają ocenie (weryfikacji), ewaluacja F 3 zakładała ocenę: prawdopodobnie prawidłowe dane.

1. Komendantem ośrodka Pracy i Więzienia (to zapisał także w jeż. polskim) w Jelez, (tak jest w maszynopisie) powiat Oława województwo Wrocław, jest kapitan. W lipcu 1952 obóz zawiera ok. 3 tys. więźniów i jak się ocenia ta liczba ma wzrosnąć do 10 tys.

2. We wczesnym lecie 1952 otwarto nowy obóz w Jelczu z wykorzystaniem odbudowanych obiektów Berta Krupp AG (pisownia oryginalna). Zatrudniono ok. 40 wykwalifikowanych pracowników w celu przygotowania w ciągu dwu miesięcy kwater dla władz (personel więzienia). Rolnicy z tej miejscowości wydają się być nastawienie antykomunistycznie, są przeciwni rekwizycji ich domów.

Zakłady w Jelez otrzymały nazwę Jelczańskie Zakłady Samochodowe) (Palezieux podał po polsku - PP).

Zakłady będą wkrótce użytkowane jako wielkie zakłady naprawy ciężarówek. Dwie z poprzednich pięciu hal są już niemal odbudowane w lecie 1952, jedna z nich jest użytkowana jako warsztaty remontowe, druga jako magazyn, trzecia hala była w trakcie odbudowy w lipcu 1952.

Więźniowie byli zdania, że te instalacje będą służyć do naprawy czołgów.

4. Około dwunastu kilometrów na południe od Jelez, znajduje się lotnisko odrzutowców. Samoloty były widoczne z odległości w czasie codziennych startów i lądowań.

Raportom towarzyszy załączona weryfikacja treści, sprawdzono treść zeznania, zawarto dwa komentarze służb w USA:

Opinia Waszyngtonu: Jelez nie występuje w dostępnych materiałach, jakkolwiek źródła wskazują, że chodzi o Jelcz (Jeltsch - P52/C71), który także jest zlokalizowany w Powiecie Ołswskim.

Źródła wskazują na Olawa (OHLAU) lotnisko. Z wcześniejszych meldunków wynika, że w maju 1952 lotnisko jest czasowo nie użytkowane i że wcześniej nie wskazywano na stacjonowanie tam samolotów odrzutowych.

Jak widać, więzień zwrócił uwagę na intensywne użytkowanie samolotów odrzutowych i miał rację z marcinowickim lotniskiem - opinia CIA była błędna.

Wszystkie opisywane raporty CIA były wtedy tajne i standardowe. Pisano je maszynowo, zawierają drobne błędy, np. w nazwie Jelcza (Jelez), powstałe w wyniku zapisu. Z tych opisywanych dokumentów wynika, że De Palézieux był często przesłuchiwany, pobyt w Berlinie Zachodnim trwał kilka miesięcy. Całość opisywanych raportów CIA w tej sprawie, umieszczono na mikrofilmach w 1955 roku. Dokumenty standardowo zawierają informację (pieczęć), że dana strona jest najlepszym dostępnym egzemplarzem, oraz że został odtajniony przez CIA na podstawie: 3 B 20 Nazi War Crimes Disclousure Act w 2006. (zgoda na odtajnienie z 2006 roku). Niedawno...

 

Jest

 

 "Dama z gronostajem" w Krakowie od kilkudziesięciu lat ma swój spokojny, pokojowy żywot, zachwyca tysiące zwiedzających muzeum, jest bezpieczna. To wyjątkowo szczęśliwy los, tym bardziej że ta cała historia, historia rabunku, wciąż czeka na zakończenie. Tak więc, czekamy...

      "Dama z gronostajem" Leonarda da Vinci

 

Tekst, tłum. kwerenda: Przemysław Pawłowicz

 

O budowanym w Jelczu "Obiekcie 315" pisaliśmy więcej TU: 



Napisz komentarz

Komentarze

mgid.com, 649292, DIRECT, d4c29acad76ce94f
lijit.com, 349013, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
lijit.com, 349013-eb, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
openx.com, 538959099, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
appnexus.com, 1019, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
improvedigital.com, 1944, RESELLER
pubmatic.com, 161673, RESELLER, 5d62403b186f2ace
admanmedia.com, 925, RESELLER
smartadserver.com, 3713, RESELLER
openx.com, 540866936, RESELLER, 6a698e2ec38604c6
adform.com, 2671, RESELLER
yahoo.com, 59674, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
smaato.com, 1100042823, RESELLER, 07bcf65f187117b4
yahoo.com, 58935, RESELLER, e1a5b5b6e3255540
triplelift.com, 11656, RESELLER, 6c33edb13117fd86
pubmatic.com, 158481, RESELLER, 5d62403b186f2ace
smartadserver.com, 3713, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 15349, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
zeta.com, 757, RESELLER
rubiconproject.com, 9655, RESELLER, 0bfd66d529a55807
Xapads.com, 145030, RESELLER
google.com, pub-3990748024667386, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Pubmatic.com, 162882, RESELLER, 5d62403b186f2ace
video.unrulymedia.com, 524101463, RESELLER, 29bc7d05d309e1bc
lijit.com, 224984, DIRECT, fafdf38b16bf6b2b
Pubmatic.com, 163319, RESELLER, 5d62403b186f2ace
adyoulike.com, c1cb20fa2bbc39a8f2ec564ac0c157f7, DIRECT
adyoulike.com, a15d06368952401cd3310203631cb18b, RESELLER
rubiconproject.com, 20736, RESELLER, 0bfd66d529a55807
pubmatic.com, 160925, RESELLER, 5d62403b186f2ace
onetag.com, 7a07370227fc000, RESELLER
lijit.com, 408376, RESELLER, fafdf38b16bf6b2b
spotim.market, sp_AYL2022, RESELLER, 077e5f709d15bdbb
smartadserver.com, 4144, RESELLER
nativo.com, 5848, RESELLER, 59521ca7cc5e9fee
smartadserver.com, 4577, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
appnexus.com, 13099, RESELLER
pubmatic.com, 161593, RESELLER, 5d62403b186f2ace
rubiconproject.com, 11006, RESELLER, 0bfd66d529a55807
onetag.com, 7cd9d7c7c13ff36, DIRECT
ssp.e-volution.ai, AJxF6R4a9M6CaTvK, RESELLER
rubiconproject.com, 16824, RESELLER, 0bfd66d529a55807
adform.com, 2664, RESELLER, 9f5210a2f0999e32
appnexus.com, 11879, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
appnexus.com, 15825, RESELLER, f5ab79cb980f11d1
smartadserver.com, 1247, RESELLER, 060d053dcf45cbf3
smaato.com, 1100056735, DIRECT, 07bcf65f187117b4
smaato.com, 1100004890, DIRECT, 07bcf65f187117b4
rubiconproject.com, 24600, RESELLER, 0bfd66d529a55807
sharethrough.com, iBAzay96, RESELLER, d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com, 156177, RESELLER, 5d62403b186f2ace
pubmatic.com, 161674, RESELLER, 5d62403b186f2ace
insticator.com,15188195-e4cc-40b1-98f1-d6390cc63cbb,RESELLER,b3511ffcafb23a32
rubiconproject.com,17062,RESELLER,0bfd66d529a55807
video.unrulymedia.com,136898039,RESELLER
sharethrough.com,Q9IzHdvp,DIRECT,d53b998a7bd4ecd2
pubmatic.com,95054,DIRECT,5d62403b186f2ace
lijit.com,257618,RESELLER,fafdf38b16bf6b2b

 

KOMENTARZE
Autor komentarza: WalerianTreść komentarza: Będzie 10 progów podrzutowych, prędkość 10 km/h i tyle z tej modernizacji.Data dodania komentarza: 31.01.2025, 07:11Źródło komentarza: 100% dofinansowania dla Powiatu Oławskiego na przebudowę ul.OławskiejAutor komentarza: DonfadroTreść komentarza: Niech puszczą roślinę pnącą, np bluszcz. Będzie zielono, przyjemnie i niedrogoData dodania komentarza: 30.01.2025, 23:06Źródło komentarza: Mroźny MINUS z Nowego OtokuAutor komentarza: GośćTreść komentarza: To jest tekst sponsorowany ?Data dodania komentarza: 30.01.2025, 23:00Źródło komentarza: Budżet powiatu na rok 2025 przyjętyAutor komentarza: gośćTreść komentarza: Polski też umięsz.Data dodania komentarza: 30.01.2025, 22:03Źródło komentarza: Pikieta pod Autolivem. Pracownicy żądają podwyżek! [ZDJĘCIA]Autor komentarza: BuliTreść komentarza: Zarząd nie chce dać 10% podwyżki? Piszcie skargi do centrali koncernu. Jak poczują strach, szybko usiądą do negocjacji.Data dodania komentarza: 30.01.2025, 21:47Źródło komentarza: Pikieta pod Autolivem. Pracownicy żądają podwyżek! [ZDJĘCIA]Autor komentarza: sąsiad torówTreść komentarza: Sam znak stop nie rozwiązuje problemu ale jak by była przynajmniej sygnalizacja świetlna to nie doszło by do tych tragedii, ludzie mają też oczy. Na każdym nie szczerzonym przejeździe w okolicach Laskowic i nie tylko dochodziło do tragicznych zdarzeń śmiertelnych. Ten przejazd jest w mieście nie w terenie nie zabudowanym. Uważam że kolej ignoruje postulaty społeczeństwa Jelcza Laskowic i mamy to co mamy. Musi się zmienić myślenie pewnych osobników.Data dodania komentarza: 30.01.2025, 21:03Źródło komentarza: To nie pierwsza tragedia w tym miejscu. Przejazd potrzebuje zmian
Reklama
NAPISZ DO NAS!

Jeśli masz interesujący temat, który możemy poruszyć lub byłeś(aś) świadkiem ważnego zdarzenia - napisz do nas. Podaj w treści swój adres e-mail lub numer telefonu. Jeżeli formularz Ci nie wystarcza - skontaktuj się z nami.

Reklama
Reklama