GDDKiA reaguje na potrzeby kierowców
Biorąc pod uwagę obserwowane przez nas sytuacje drogowe przy zjeździe z AOW na autostradę na A4 oraz liczne zgłoszenia użytkowników dróg, podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu doraźnego rozwiązania, którego celem jest polepszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oznaczenia w postaci wyróżników (międzynarodowych kodów) państw na jezdni (D na pasie zjazdowym w kierunku Niemiec oraz UA na pasie w kierunku Ukrainy) wynikają z potrzeb i głosów kierowców. Przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa poprzez bardziej czytelne wskazanie kierunku, w którym dany pas ruchu prowadzi. Projekt organizacji ruchu został wdrożony 18 grudnia 2024 r., m.in. po uzyskaniu pozytywnej opinii Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.
Jedną z podstawowych funkcji oznakowania stosowanego przy drogach (obok ostrzegania, wprowadzania zakazów i nakazów) jest funkcja informacyjna. Stosowanie oznaczeń państw jest powszechne i obligatoryjne na tablicach drogowskazowych pokazujących trasy w kierunku granic państw. Oznakowanie takie wynika wprost z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych.
Zastosowane zgodnie z tym rozporządzeniem informacyjne oznakowanie pionowe przed węzłem Wrocław Południe, według licznych kierowców nie zawsze jest wystarczające. Chodzi przede wszystkim sytuacje, w których tablica oznakowania kierunkowego jest przysłaniana przez pojazdy poruszające się prawym pasem ruchu. Powoduje to niepewność kierowców i nagłe zmienianie przez nich pasów ruchu, co grozi kolizją lub wypadkiem.
Dodatkowe oznaczenia pomagają kierowcom
Od wielu lat na węźle Wrocław Północ z powodzeniem stosujemy podobne rozwiązanie. W celu bardziej czytelnego wskazania kierowcom, dokąd dany pas ruchu prowadzi, zastosowaliśmy oznaczenie w postaci symbolu drogi. W tym przypadku jest to kierunek na S5 i A8. Oznakowanie to bardzo dobrze się sprawdza. Jednak na węźle Wrocław Południe podobne oznaczenie nie miałoby racji bytu, bo w obu kierunkach kierowcy zjeżdżają na A4 (wschód – zachód). Dlatego zdecydowaliśmy się na rozwiązanie z oznaczeniem państwa.
Publiczna dyskusja w tym temacie niestety od początku wykracza poza kwestie bezpieczeństwa. Nie to było naszym zamiarem. Chcieliśmy pomóc kierowcom, którzy mogą mieć wątpliwości i mało czasu na reakcję na drodze. Będziemy obserwować odcinek, na którym zastosowaliśmy to doraźne rozwiązania i od jego skuteczności uzależnimy dalsze kroki.
Napisz komentarz
Komentarze