Sam konkurs został stworzony, aby dać dzieciom i młodzieży unikalną szansę na opracowanie pełnego projektu badawczego – od postawienia hipotezy badawczej, przez przeprowadzenie własnych doświadczeń, aż do stworzenia planu, którego celem byłoby zapobieganie lub zminimalizowanie problemu będącego przedmiotem projektu.
Młodzi badacze, poprzez obserwowanie najbliższego otoczenia, muszą zidentyfikować problem dotyczący zmian klimatu lub ekologii, następnie przeprowadzić badania i eksperymenty oraz zaproponować sposoby jego rozwiązania. W trakcie wyzwania uczą się nowych rzeczy i zyskują umiejętności, które będą mogli wykorzystać w przyszłości, pozyskują informacje na temat klimatu, który występuje na Ziemi, doskonalą swoje umiejętności w zakresie badań, rozwijają zdolności, np. w zakresie pracy grupowej oraz pogłębiają ogólną wiedzę na temat klimatu i ekologii.
Realizacja projektu przebiega w trzech etapach:
- rozpoznanie problemy (zespoły rozpoznają trudność i opracowują plan badań),
- szczegółowe badania (zespoły gromadzą informacje i przeprowadzają eksperymenty, a następnie formułują wnioski),
- podsumowanie projektów (na podstawie rezultatów badań, zespoły podejmują decyzje dotyczące działań, które chcą wykonać, aby ograniczyć problem).
Cztery uczennice wraz z opiekunką zespołu (nauczycielką geografii) zajmują oceną możliwości retencji wody w przydomowych zbiornikach na terenie Oławy. W związku z tym, że coraz częściej obserwujemy, głównie w okresie letnim, iż opady w naszym regionie są nieregularne, co zwiększa wzrost zagrożenia suszą, częściej zużywamy wodę wodociągową w celach innych niż komunalne. Dlatego w swoim projekcie chcą pokazać, że stosowanie przydomowych zbiorników na deszczówkę do podlewania ogródków może znacząco zmniejszyć zużycie wody pitnej, której zasoby w Polsce są ograniczone. Dodatkowo większość wód opadowych w miastach jest odprowadzana do kanalizacji lub rzek. Taki sposób gospodarowania wodą prowadzi do przeciążenia systemów odwadniających, lokalnych podtopień, powodzi oraz czasowych problemów z dostarczaniem wody, czego doświadczyliśmy jesienią również w Oławie.
W obliczu tych wyzwań konieczne staje się wdrażanie między innymi strategii retencjonowania wody, czyli zatrzymywanie deszczówki w miejscu opadu. Mniejsze zużycie wody z miejskiej sieci oznacza również zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do jej uzdatniania i transportu, co przyczynia się do redukcji emisji CO2. Rozwiązanie to wspiera zrównoważone gospodarowanie wodą i ochronę środowiska.
AquaSmartki nad projektem zaczęły pracować jeszcze w październiku (obecnie znajdują się na drugim etapie konkursu). Od tego czasu wykonały różnego rodzaju badania oraz symulacje: własnoręcznie zbudowały deszczomierze, które służyły im do pomiaru opadów, opracowały szczegółowy plan działania, przeprowadziły analizę danych geodezyjnych w oparciu o Geoportal w celu określenia potencjału retencyjnego z powierzchni dachów oraz opracowały surowe dane opadowe z eksperymentu, który przeprowadzały. Skontaktowały się z IMGW oraz z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Oławie w celu uzyskania jak najdokładniejszych informacji potrzebnych do realizacji projektu. Oprócz tego w ostatnim czasie stworzyły własną ankietę sprawdzającą, jakie praktyki gospodarowania wodą są stosowane przez mieszkańców Oławy, a następnie szczegółowo przeanalizowały jej wyniki. Ponadto biorą udział w warsztatach dla uczniów i nauczycieli z ekspertami z ESERO-Polska oraz ESA.
W tym miesiącu zajmują się kalibracją danych opadowych uzyskanych z eksperymentu, w oparciu o dane uzyskane z IMGW i Copernicus (Europe's eyes on Earth) z listopada oraz analizują dane opadowe za okres letni. Przeprowadzą również eksperyment symulacyjny do określenia optymalnego rozmiaru zbiornika retencyjnego uwzględniającego korelację opadów i zużycie wody (w tych działaniach pomoże im pracownik naukowy Politechniki Wrocławskiej) oraz zajmą się działaniami promocyjnymi, mającymi na celu upowszechnienie informacji o projekcie. W tym celu przygotują ulotki opisujące problem, którym się zajmują, oraz dostępnymi dla niego rozwiązaniami. Po feriach dowiedzą się czy ich wysiłki się opłaciły i czy przeszły do etapu finałowego.
Pozostaje nam jedynie trzymać kciuki i życzyć im awansu.
Źródło:CKZiU w Oławie.
Napisz komentarz
Komentarze