Budowa przystanku kolejowego Oława Zachodnia rozpoczęła się w marcu 2024 roku. Ma się zakończyć w drugiej połowie tego roku. Inwestycję za blisko 13 mln zł realizuje PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach "Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021- 2025".
Jeszcze przed podjęciem decyzji o dokładnej lokalizacji przystanku, w 2019 roku władze miasta Oława zobowiązały się, że we własnym zakresie wybudują dojścia i dojazdy do nowego przystanku. Obie inwestycje miały się zakończyć w tym samym czasie, aby pasażerowie bez problemu mogli dojść i dojechać do pociągu wsiadając w tym miejscu.
Na sesji Rady Miejskiej 30 stycznia radni miejscy podjęli uchwałę, która umożliwi szybką realizacje inwestycji, bo czasu jest niewiele.
*
- Budowa centrum przesiadkowego przy przystanku kolejowym Oława Zachodnia będzie jedną z naszych największych inwestycji w ostatnich latach - stwierdził burmistrz Tomasz Frischmann przedstawiając projekt uchwały wprowadzający zmiany w budżecie na rok bieżący. Zmiany, które umożliwią miastu jak najszybsze rozpoczęcie budowy centrum przesiadkowego.
Miasto zaczęło przygotowywać się do realizacji swojej części zadania, gdy zapadła decyzja o dokładnej lokalizacji przystanku. Ten sam projektant, który wykonał projekt przystanku Oława Zachodnia, zaprojektował też centrum przesiadkowe, co zdaniem burmistrza daje duże szanse na to że, projekty będą spójne i nie będzie problemów przy ich połączeniu podczas wykonywania inwestycji. W poszukiwaniu pieniędzy na realizację zadania Oława z ponad dziesięcioma okolicznymi gminami oraz miastem Wrocław weszła we współpracę w ramach tzw. ZIT-u czyli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, co daje samorządom większą możliwość pozyskiwania pieniędzy z budżetu Unii Europejskiej. W czerwcu 2023 roku przystąpiono do opracowania strategii ZIT-owskiej, a w grudniu tego samego roku ją uchwalono. W ramach tej strategi miasto Oława - jak tłumaczył burmistrz - zaproponowało dwa projekty mobilnościowe. Pierwszy - centrum przesiadkowe, na które chce pozyskać dofinansowania w wysokości 7,5 mln zł, i drugi - parking Park&Ride, gdzie kwota dofinansowania ma wynieść 2,5 mln zł. W czerwcu minionego roku miasto złożyło stosowane wnioski i po tym - jak mówi burmistrz - miały być podpisane umowy na dofinansowanie.
- Niestety do dnia dzisiejszego nie udało się tych umów podpisać - dodaje. - Sprawy formalne z otrzymaniem dofinansowania się przedłużają i mamy informacje, że podpisanie umowy może nastąpić w trzecim lub czwartym kwartale bieżącego roku. Przy realizacji centrum przesiadkowego, gdzie mamy presję czasu, by jak najszybciej ruszyć z tą inwestycją, nie jest to dla nas satysfakcjonująca informacja. Co z tego, że może otrzymamy pieniądze w grudniu, jak żaden wykonawca nie będzie tak długo czekał. Poza tym nie można podpisać umowy na wykonanie zadania, jeżeli miasto nie ma w budżecie zapewnionych na ten cel pieniędzy.
Na szczęście programy ZIT zakładają refundację kosztów, więc wcześniej czy później miasto otrzyma pieniądze obiecane na wspomniane inwestycję, w tym 7,5 mln zł na centrum przesiadkowe.
*
Jeżeli podróżni mają dojść czy dojechać do nowego przystanku w cywilizowanych warunkach, miasto nie może jednak dłużej czekać z rozpoczęciem inwestycji. W grudniu ubiegłego roku samorząd otrzymał pozwolenie na budowę. 20 grudnia ogłoszono przetarg na wykonawcę zadania. Pierwotnie otwarcie ofert miało się odbyć 15 stycznia tego roku, ale z uwagi m.in. na ilość pytań termin przełożono na 17 stycznia. Wpłynęły 4 oferty. Najwyższa opiewała na kwotę 24,867 mln zł. Najniższą złożyła spółka z Siechnic Bickhardt Bau Polska na 16 859 290,40 mln zł. To poniżej wycen kosztorysowych, jakie przewidziano na to zadanie, więc nietrudno się dziwić, że miasto jest zainteresowane złożoną ofertą.
- 27 stycznia zakończyliśmy ocenę złożonych ofert, dlatego przygotowaliśmy zmianę uchwały budżetowej, a w nim projekt montażu finansowego tego zadania - poinformował na styczniowej sesji RM burmistrz, po czym przedstawił, skąd zamierza wziąć pieniądze na realizację zadania, by skorzystać z oferty złożonej przez firmę.
I tak, 3,6 mln zł na budowę centrum przesiadkowego miasto miało zarezerwowane już w pierwotnym budżecie. Okazuje się, że po rozliczeniu budżetu za miniony rok może dołożyć dodatkowe 3,8 mln zł. Oprócz tego zamierza przenieść na tę inwestycję 2,5 mln zł, które były zarezerwowane na remont Urzędu Stanu Cywilnego. Decyzja o tym, w jaki sposób zostanie zrealizowany remont USC, ma zapaść w kwietniu po tzw. dużej korekcie budżetu. Na brakujące 7,5 mln zł, czyli kwotę, jaką miasto ma otrzymać pod koniec roku w ramach ZIT-u, teraz burmistrz zaproponował zaciągnąć kredyt.
Zdaniem Tomasza Frischmanna taki montaż finansowy to jedyny sposób, by wybudować centrum, dlatego prosił radnych, by podjęli zaproponowaną uchwałę uwzględniającą zaproponowane zmiany w budżecie.
- Co by było, gdybyśmy dzisiaj nie podjęli tej uchwały? - powtórzył pytanie wcześniej zadane przez jednego z radnych opozycji, który chciał przełożenia głosowania nad uchwałą na inny termin ? - Będziemy musieli unieważnić przetarg na budowę centrum i trzeba będzie czekać do podpisania umowy na dofinansowanie w ramach ZIT-u. Nie wiem, kiedy to nastąpi, więc do tego czasu w ramach tej inwestycji nic się nie będzie działo. Dojście, dojazd do przystanku odbywałby się drogami polnymi. Myślę, że to jest niedopuszczalne. Powinniśmy zrobić wszystko, by zakończenie tych inwestycji, czyli przystanku i centrum przesiadkowego zgrało się w czasie, a jesteśmy w takim momencie, że gdy dzisiaj podejmiemy taką decyzję, to powinno się to zgrać. Dlatego proszę radnych o podjęcie uchwały.
- Jaki ma pan plan na spłatę kredytu, który miasto zaciągnie na to zadanie - chciał wiedzieć radny Bartosz Gawlas z Wszystko dla Oławy. - Będzie to kredyt z odroczoną spłatą, czyli zaczniemy go spłacać za kilka lat, czy planuje pan spłacić go ze środków, które miasto otrzyma pod koniec roku w ramach ZIT-u?
Burmistrz wyjaśnił, że jeżeli miasto otrzymamy pieniądze pod koniec roku, to niewykluczone, że spłaci nimi kredyt, ale - Mamy kolejne ZIT-owskie programy, np. budowa parkingu "parkuj i jedź" przy dworcu kolejowym, park na osiedlu Sobieskiego w zakresie przygotowania koncepcji projektu, ścieżki pieszo rowerowe, więc nie chciałbym teraz składać deklaracji. Może nastąpić sytuacja, że na kolejne zadanie nie będziemy mieli podpisanej umowy, a trzeba będzie to zrobić więc te środki przeznaczymy na to kolejne zadanie, a dopiero gdy otrzymamy pieniądze na kolejne to będziemy się zastanawiać czy spłacamy tym kredyt. W Wieloletniej Prognozie Finansowej jest zapis, że spłata tego kredytu jest przewidziana przez okres 5 lat.
Na 16 radnych obecnych na sesji przy podejmowaniu uchwały wprowadzającej w budżecie zmiany zaproponowane przez burmistrza 15 głosowało "za", jeden - Bartosz Gawlas wstrzymał się od głosu.
*
Jak będzie wyglądało centrum przesiadkowe przy przystanku PKP Oława Zachodnia?
Zajmie teren przy torach od strony Osiedla Sobieskiego. Projekt zakłada budowę: dojazdów i dojścia do peronu, parkingu, drogi wewnętrznej i jej połączenia z ulicą Paderewskiego, budowę tras dla pieszych i rowerzystów, pętli autobusowej, podwójnego przystanku autobusowego wraz z peronem i wiatami przystankowymi. Przewidziano też 6 wiat na rowery. Oprócz tego 11 stojaków poza wiatami na 10 rowerów każdy. 36 miejsc postojowych dla motocykli oraz parking z 213 miejscami dla samochodów osobowych. Oprócz tego 19 miejsc postojowych przewidziano na auta osobowe obsługiwane przez osoby z niepełnosprawnościami i jedno miejsce dla samochodu wyposażonego w podnośnik do przenoszenia osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W projekcie zaplanowano także 6 miejsc szybkiego postoju typu Kiss&Ride dla podwożących do komunikacji miejskiej i trzy stanowiska dla taksówek. Oprócz tego elementy małej architektury jak ławki, tablice informacyjne czy automaty do zakupu biletów komunikacji miejskiej. Na całym terenie ma się też znaleźć dużo zieleni.
Oprócz tego zadanie obejmuje budowę i przebudowę sieci kanalizacji deszczowej, rowu retencyjnego oraz odpływowego do istniejącej kanalizacji deszczowej, sieci elektroenergetycznej, budowę i przebudowa oświetlenia drogowego i instalację monitoringu. Zakłada też budowę żelbetowej konstrukcji oporowej dojścia do przejścia podziemnego, które połączy osiedle Sobieskiego z osiedlem Nowy Otok.
Całkowity koszt realizacji centrum przesiadkowego. wraz z nadzorami budowlanymi, drogowymi, sanitarnymi itd. ma kosztować około 17,5 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze