- Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska – mówi marszałek Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców.
Cyklostrada Dolnośląska to ponad 1800 km tras, które poprawią dostępność transportową regionu, zintegrują lokalne drogi rowerowe i powiążą je z dolnośląską siecią kolejową. Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Projekt tworzony jest w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi obsługę atrakcji turystycznych, połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu i jest zintegrowany z komunikacją zbiorową.
- Czekamy na uruchomienie środków unijnych z nowej perspektywy finansowej, dzięki którym w dużej mierze będzie realizowana Cyklostrada. Oczywiście budowa całego systemu tras w regionie będzie oparta o współpracę z samorządami, również przy ich współudziale finansowym. Wspólnie stworzymy przełomowy w skali kraju produkt turystyczny – dodaje wicemarszałek Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości.
Uwagi do projektu Cyklostrady można składać do 10 czerwca poprzez stronę internetową urzędu marszałkowskiego, drogą mailową na adres [email protected], a także po raz pierwszy poprzez Geoportal Dolnośląski. Ta ostatnia forma daje także możliwość proponowania na mapie nowych przebiegów odcinków Cyklostrady. Formularz dostępny jest pod adresem https://geoportal.dolnyslask.
Projekt Cyklostrady Dolnośląskiej jest efektem prac planistycznych, które trwały w ostatnich 4 latach. W 2017 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przyjął Dolnośląską Politykę Rowerową, której podstawowym celem jest wzrost udziału ruchu rowerowego w transporcie na terenie województwa. Rok później podpisano list intencyjny w sprawie Blue Velo – szlaku odrzańskiej trasy rowerowej przebiegającej wzdłuż rzeki od granicy czeskiej aż do Bałtyku. Dokument podpisano podczas Rowerowego Forum Metropolitalnego zorganizowanego m.in. przez urząd marszałkowski i Instytut Rozwoju Terytorialnego. Trasa Blue Velo nawiązuje do modelu długodystansowych szlaków rowerowych prowadzonych wzdłuż dolin rzecznych, takich jak np. Łabska Trasa Rowerowa czy ścieżka wzdłuż Dunaju. Dzięki intensywnemu ruchowi turystycznemu trasy te stanowią ważny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów, przez który przebiegają, przynosząc im wymierne korzyści ekonomiczne.
Podlegający marszałkowi województwa Instytut Rozwoju Terytorialnego zaangażowany jest w szereg projektów związanych z tematyką rowerową. Są wśród nich „Koncepcja transportu zeroemisyjnego w województwie dolnośląskim - mobilność rowerowa w codziennych dojazdach Dolnoślązaków”, czy koncepcja dotycząca standardów projektowych i wykonawczych dla powstającej w regionie infrastruktury rowerowej. Szczególnie ważna jest ta ostatnia inicjatywa, ponieważ to ona określa sposób projektowania i budowy przyszłych tras.
Projekt sfinansowany zostanie z wykorzystaniem m.in. środków z Unii Europejskiej, a biorąc pod uwagę fakt, że część tras rowerowych jest już gotowa, szacowany koszt realizacji Cyklostrady Dolnośląskiej wyniesie około 850 mln zł. Pewne inwestycje są jednak konieczne, aby sieć mogła spełniać standardy bezpieczeństwa, wygody i atrakcyjności – była dostępna dla wszystkich rowerzystów, bez względu na wiek, sprzęt, sprawność czy zasobność portfela.
– Cyklostrada Dolnośląska to prawie 1800 kilometrów tras rowerowych. Mamy nadzieję zrealizować go w ciągu najbliższych trzech-czterech lat we współpracy z gminami dolnośląskimi - tłumaczy Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – To będą trasy turystyczne, długodystansowe, przebiegające nie tylko przez nasz region, ale także przez sąsiednie województwa i będą się łączyć z trasami w Niemczech i Czechach. Jestem przekonany, że ten projekt przyniesie korzyści ze względu na łatwiejszy dostęp do atrakcji Dolnego Śląska, które przez to odwiedzi więcej osób wspierających w ten sposób naszą regionalną turystykę – dodaje.
Główne trasy rowerowe regionu tworzą sieć o długości prawie 1800 km. Sieć to 11 głównych tras, w tym 5 tras krajowych, stanowiących element Ogólnopolskiego systemu tras rowerowych, przyjętego przez Konwent Marszałków RP:
• Trasa krajowa nr 9 - EV 9 (Adriatyk - Bałtyk)
• Trasa krajowa nr 3 - Blue Velo (Ołomuniec - Bałtyk)
• Trasa krajowa nr 12 Słubice – Katowice
• Trasa krajowa nr 6 - Trasa Via Regia (Drezno – Kijów)
• Trasa krajowa nr 8 (Wrocław – Warszawa)
Cyklostrada Dolnośląska w swoim założeniu ma pełnić nie tylko funkcję rekreacyjną, ale będzie stanowiła ważny element lokalnej sieci transportowej. Rower jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, a obecny rozwój techniki pozwala na użytkowanie rowerów na znacznie dłuższe odległości. Dzięki temu rower staje się realną alternatywą w codziennych dojazdach do pracy, do szkoły czy do sklepu. Dzięki temu główne trasy rowerowe regionu mogą służyć zarówno rekreacji, turystyce, jak i komunikacji. Dlatego Cyklostrada Dolnośląska zdecydowanie poprawi dostępność transportową regionu poprzez połączenie ich z regionalnym transportem kolejowym. Rozwijając tę formę transportu samorząd województwa realizuje jednocześnie cele określone w polityce Zielonego Ładu Unii Europejskiej.
- Najważniejsze cele, które chcemy osiągnąć to oczywiście w dalszej perspektywie neutralność klimatyczna, a także multimodalność transportowa - czyli zintegrowanie różnych form przemieszczania się (w tym rowerowego) w regionie. Zachęcam do kontaktu z nami i przekazywania uwag do projektu poprzez strony internetowe urzędu marszałkowskiego, Instytutu Rozwoju Terytorialnego, a także poprzez Geoportal Dolnośląski – podsumowuje Maciej Zathey, dyrektor Instytutu Rozwoju Terytorialnego.
Napisz komentarz
Komentarze