Opisywany zakład przetrwał działania wojenne i kontynuowano w nim tę samą produkcję, nadal impregnowano drewno. Z biegiem lat zaczęto jednak stosować inne metody budowy linii kolejowych, dzisiaj podkłady są niemal wyłącznie betonowe, nie wykorzystuje się również słupów sieciowych z drewna. Rozbudowa zakładów przerobu złomu spowodowała, że obiekty wytwórni podkładów zostały przejęte przez nową firmę i rozebrane na przełomie lat 60. i 70. Nie udało mi się ustalić dokładnej daty rozbiórki widocznego na zdjęciu komina i hali produkcyjnej. Do dziejów katastrofy z 1918 roku z pewnością więc powrócimy.
* * *
Samolot rozpoznawczy, szkolny. Niemcy. Rumpler C-VIII (ozn. producenta 6 A8) zbudowany i oblatany w listopadzie 1917 r. w wytwórni Rumpler Flugzeugwerke (Berlin Johannisthal). Jakkolwiek zaliczony do klasy C, czyli wywiadowczych, zaprojektowany był jako samolot szkolny dla uczniów pilotów i obserwatorów, łącznie z nauką strzelania, bombardowania, łączności radiowej i rozpoznania fotograficznego. Napęd stanowił słabszy silnik Argus As-III. Wprowadzenie samolotu C-VIII miało wpłynąć na zmniejszenie strat w sprzęcie i personelu na bojowych samolotach Rumpler. Wyprodukowano 125 sztuk wersji C VIII, przednich modeli Rumplera - ponad tysiąc. Wprowadzono je na początku 1918 r. do tzw. Flieger Ersatz Abteilungen, ośrodków szkolno-treningowych lotnictwa niemieckiego, gdzie były używane do końca wojny w listopadzie 1918 r.
Użytkownicy Rumplera C VIII:
- Cesarskie Niemcy, Finlandia, Holandia do 1924 (w 1918 zakupiono 40 maszyn) Polska 6 szt.
Konstrukcja:
- Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
- Skrzydła dwudźwigarowe kryte płótnem.
- Kadłub kratownicowy. Przód pokryty blachą, część środkowa i grzbiet sklejką, reszta płótnem. Kabiny odkryte.
- Usterzenie spawane z rur stalowych.
- Podwozie klasyczne stałe.
- Uzbrojenie: 1 stały karabin maszynowy pilota Spandau wz. 08/15 kal. 7,92 mm i 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Parabellum wz. 14 kal. 7,92 mm. Lekki ładunek bomb.(ok 50 kg)
- Silnik: tłokowy, rzędowy, sześciocylindrowy (Opel) Argus As-III o mocy 132 kW (180 KM) waga 295 kg, górnozaworowy (dwa zawory na cylinder), dwa gaźniki, dwa iskrowniki Bosch, smarowanie ciśnieniowe, chłodzony wodą, bez reduktora,
- W Polsce stosowano silniki rzędowe Stoever o mocy 132 kW (180 KM), Argus As-III Bz o mocy 136 kW (185 KM), Benz Bz-III o mocy 110 kW (150 KM) i Benz Bz-IIIa o mocy 132 kW (180 KM). Praktycznie każdy płatowiec C-VIII miał u nas inny silnik.
Napisz komentarz
Komentarze