Kolejne pytanie rodzi fakt, że załogi najczęściej (nawet przy różnych stopniach wojskowych) chowano razem - dlaczego więc w ewidencji brak nawigatora? Zapewne są pochowani obok siebie, po prostu spis nie jest kompletny. Na cmentarzu przy Kilińskiego po wojnie nie było ekshumacji, w latach 70. ubiegłego wieku usunięto nagrobki, teren zniwelowano i urządzono park. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że szczątki Węgrów, poległych w katastrofie 12 października 1944 roku (plutonowy pilot Frigyes Barák i szeregowy József Nagy), wciąż się znajdują na tym byłym oławskim cmentarzu.
Zbieranie informacji do tego artykułu trwało kilka lat, nie śpieszyłem się. Nie potrafię wyjaśnić, jak to się stało, że nazajutrz po zakończeniu opracowania o śmierci węgierskich lotników, niczego nie szukając, nagle i bez powodu dostałem wyraźną informację o miejscu pochówku. Widocznie gdzieś, komuś na tym wciąż zależy. Wydaje mi się, że w tej sprawie, ciąg dalszy nastąpi...
Samolot Messerschmitt Bf-110 G-4
- Ciężki samolot myśliwski, dwumiejscowy, produkowany w latach 1938-1945.
- Napęd: dwa silniki Daimler-Benz DB 601B-1 moc 1475 KM każdy.
- Wymiary: rozpiętość 16,28 m długość 13,00 m, wysokość 3,5 m, powierzchnia nośna 38,40 m.
- Masa własna 5.140 kg. startowa 9.373 kg.
- Osiągi: prędkość maksymalna: 510 km/h na pułapie 5800 m, prędkość przelotowa 350 km/h prędkość wznoszenia: wznoszenie początkowe 660 m/min, czas wznoszenia na wys. 6000 m 9-12 s., pułap 8 tys. metrów, zasięg 900 km.
- Uzbrojenie: 2 działka kal. 30 mm MK 108 i 4 MG 151/20 kal 20 mm, 1 podwójny km kal 7,92 MG 81 Z.
- Użytkownicy: Niemcy, Rumunia, Węgry, Włochy i ZSRR
Radar (wskaźnik celu) FuG 220 Lichtenstein SN-2
Działał na falach 91 MHz. Opracowany prze firmę Telefunken, w placówce badawczej Zehlendorf Berlin. Radar był urządzenie lampowym, obsługiwanym przez operatora pokładowego. Położenie celu (innego samolotu w powietrzu) było wyświetlane za pomocą dwóch lamp, które wskazywały położenie w poszczególnych płaszczyznach, pierwsza wskazywała namiar na cel a druga wysokość względną wykrytego obiektu.Połączenie tych danych pozwalało wykryć lecący obiekt w odległościach: 3200 metrów w przypadku mniejszych samolotów, 5800 metrów samoloty średniej wielkości oraz do 8 kilometrów duże bombowce.
Zestaw 4 anten szerokokątnych, które był montowane na dziobie samolotu, powodował obniżenie prędkości o ok 50 km/h, łączna waga aparatury radarowej wynosiła 265 kg. Nocą wstępne naprowadzenie samoloty odbywało się za pomocą komend z ziemi, w oparciu o naziemną sieć radarowa dalekiego zasięgu. Po wykryciu celu przez załogę myśliwca, dalsze utrzymanie kontaktu i przechwycenie samolotu realizował operator pokładowy w oparciu o własne wskazania
*
W tekście zamieniono węgierską kolejność zapisu nazwiska, gdzie najpierw występuje nazwisko - tu podano „po polsku”, najpierw imię, a później nazwisko.
*
Prośba do niezawodnych czytelników. Chcemy odszukać grób Węgrów, czy ktoś ma zdjęcie cmentarza przy ul. Kilińskiego? Prosimy o kontakt.
Przemysław Pawłowicz
[email protected]
Fot.: archiwum autora
Napisz komentarz
Komentarze